Недавно в университете вышло 2-е издание моего учебного пособия по математической системе Scilab (на украинском языке), фрагмент которого я привожу ниже.
Документ системи
Будь-які обчислення (часом досить складні) у
системі можна виконати в режимі прямих обчислень, тобто без підготовки
програми. Це перетворює Scilab у потужний
калькулятор, здатний здійснювати не тільки звичайні для калькуляторів
обчислення (наприклад, виконувати арифметичні операції й обчислювати
елементарні функції), але й здійснювати операції з векторами й матрицями,
комплексними числами, рядами й поліномами, розв’язувати системи лінійних
рівнянь і т. ін.
Документ являє собою послідовність рядків
введення у вигляді операторів, команд і функцій і результатів виведення. Нова інформація
вводиться у рядку, на початку якого знаходиться символи “-->”, які є ознакою
запрошення введення інформації.
В одному
сеансі роботи з системою можна працювати з тільки з одним документом (інші закриваються).
Для використання системи у режимі прямих
обчислень потрібно знати, як саме у цьому разі вводиться інформація.
Правила введення інформації в документ
1. Призначення функціональних клавіш при виконанні дій у рядку введення відповідає
загальноприйнятим у текстових редакторах. Так, переміщення вліво або вправо
досягається натисненням стрілки вліво або вправо; в початок або кінець рядка –
клавішами <Home> та <End>; <Esc> призначена для
очищення рядка, <Ins> для ввімкнення або
вимкнення режиму вставки і т. ін.
2. Введення нової інформації здійснюється відразу після символів “-->”.
3. Будь-яке введення завершується натисканням <Enter>.
4. Для обчислення математичного
виразу і відображення у документі
результату за закінченням уведення виразу слід натиснути <Enter>.
2+3 <Enter>
ans =
Результат обчислень виводиться в рядках
виведення без символу “-->”. При цьому результат обчислення автоматично присвоюється системній
змінній ans (від англ. answer –
відповідь):
5. Якщо не потрібно виводити
результат, то введення інформації закінчується символом “;”.
В одному рядку можна ввести кілька операторів
та (або) команд, відокремлюючи їх символом “,”:
-->2+3, 3/5
ans =
5.
ans =
0.6
У цьому прикладі система послідовно виконує
дві операції: додавання та ділення. Оскільки друга операція не містила
присвоювання, результат збережено у змінній ans.
6. Якщо виведення результату обчислення не потрібне, то його можна
відключити, завершуючи оператор символом “;”:
2+3;
3/5
7. Якщо вираз, що вводиться, є довгим і не поміщається у рядку, то
наприкінці незавершеного рядка слід ввести дві крапки “..”.
8. Нову інформацію можна додавати використовуючи стек раніше введеної інформації. Доступ до стеку здійснюється з
рядку введення клавішами управління курсором “нагору” й “униз”, які дозволяють
гортати раніше введені команди знизу-вверх і зверху-вниз. Надалі їх можна
повторно використовувати або створювати на їх основі інші.
9. Ще зручніше додавати інформацію використовуючи журнал команд. Для цього
достатньо просто здійснити подвійне натискання на рядку з потрібним введенням з
журналу.
10. Редагувати раніше введену інформацію не можна.
Сценарій
Сценарій – це послідовність команд, операторів і функцій, що підключаються до
документа як одне ціле (на зразок підпрограми у мовах програмування) і
виконуються. Для створення сценаріїв система має спеціальний засіб – редактор сценаріїв. Доступ до редактора
здійснюється за командою Програми - SciNotes або натисканням
на панелі інструментів кнопки «Запустити SciNotes» . Після цього
з’являється вікно редактора, в якому і створюється сценарій.
Призначення редактора, так саме, як і взагалі для редакторів для створення
програм алгоритмічними мовами, потрійне. По-перше, він дозволяє виконувати усі
типові дії редагування послідовності введення, тобто сценарію. По-друге, він
здійснює синтаксичну перевірку команд та функцій. І, нарешті, він дозволяє
завантажити сценарій на виконання у вікно консолі.
Редактор сценаріїв є найбільш ефективним
засобом створення нових математичних алгоритмів. Під час формування сценарію
одночасно можна перевіряти його працездатність, тобто завантажувати його на
виконання у середовищі Scilab,
скориставшись командою редактора з групи Виконати.
Наприклад, за командою Виконати - файл з
виведенням здійснюється завантаження сценарію до вікна
консолі, де він виконується, і користувач одержує результати його виконання.
Файл сценарію призначений для виконання його
надалі у середовищі Scilab. Подальша
робота з ним може відбуватися двома шляхами.
1. За командою Файл - Виконати здійснюється розрахунки за сценарієм, при цьому виводяться тільки
результати.
2. За командою Файл - Відкрити
файл відбувається завантаження сценарію в редактор
сценарію SciNotes, звідки він надалі завантажується на виконання. За таким варіантом у
документі відображається як результати, так і усе введення.
До редактора сценаріїв можна завантажити
кілька файлів, кожний з яких буде відображатися в окремій вкладці...
Само учебное пособие добавлено в электронную книгу моих печатных работ на компьютерную тематику (смотри тектс после которые были опубликованы в научных и специализированных компьютерных изданиях России, Беларуси, Украины и других стран. Как я надеюсь, он будет полезен студентам, аспирантам, да просто компьютерным пользователям.
Скачать электронную книгу можно по ссылке:
Книга скомпонована в формате PDF и структурирована мною по разделам (главам).
Основные разделы книги:
- Бизнес.
- Операционная система.
- Безопасность.
- Интернет.
- Работа с текстом.
- Математические системы.
- Мультимедиа.
- Информационные системы.
- Базы данных.
- Программирование.
- Компьютерные системы тестирования знаний.
Очень удобным инструментом для работы с данным форматом является программа PDF XChange Viewer (особенно, учитывая то, что формирование книги производилось именно нею), бесплатную версию которой можно скачать на компьютерном портале по ссылке http://soft.softodrom.ru/ap/PDF-XChange-Viewer-p9904
Смотри также:
- Проведення однофакторного дисперсійного аналізу за допомогою STATISTICA. http://fetisovvs.blogspot.com/2015/12/statistica.html
- SciDAVis: программа для визуализации данных. http://fetisovvs.blogspot.com/2014/09/scidavis.html
- Организация тестирования в Moodle http://fetisovvs.blogspot.com/2015/08/moodle.html
- Создание вопроса вычислительного типа в MOODLE. http://fetisovvs.blogspot.com/2014/12/moodle.html
Комментариев нет:
Отправить комментарий